الشيخ محمد آصف المحسني

388

انوار هدايت (تفسير قرآن كريم) (فارسى)

در هرمنطقه بزرگ ميليون‌ها پول جمع مىشود . واقعاً براى ما كه خود را مسلمان مىناميم خجالت آور است كه براى فقراى خود هيچ‌گونه بازدهى نداشته باشيم . شما در بازار رفته‌ايد و لباس‌هاى ليلامى را در بازار زياد ديده‌ايد . اين لباس‌ها از كجا مىآيد ؟ مردم غرب ، وقتى براى خود لباس نو درست مىكنند ، لباس‌هاى كهنه و مستعمل‌شان را به كليساها مىدهند . آن‌ها براى مردم فقير توضيع مىكنند . هر مقدار آن‌ها كه زياد شود ، مىفروشند و پول آن‌ها را براى فقراى خود مصرف مىكنند . ممكن است كسى بگويد : در غرب وضعيت مردم خوب است كه به چنين كارى مبادرت مىورزند ؛ اما بايد گفت كه فقر سبب نمىشود تا جلو كمك به فقرا گرفته شود . درست است كه مردم ما فقيراند ، ممكن لباس‌هاى نيمه كهنه نداشته باشند تا به فقرا توزيع شود ؛ ولى مىتوانند به قدر توان چنين كارى را انجام دهند ، شايدكسانى باشند كه لباس‌هاى كهنه داشته باشند ، منتهى رواج نشده است ، به عنوان مثال ، مردم وقتى غذا مىخورند ، خجالت مىكشند كه باقى مانده غذاى خود را به فقرا بدهند . اگر فرهنگ سازى شود كه غذاهاى باقى مانده به فقراء داده شود ، يقيناً بركاتى زيادى در پىدارد . يك‌دست لباس مستعمل براى يك خانواده خيلى اهميت ندارد ؛ ولى اگر اهالى يك منطقه هركدام يك‌دست لباس كمك كند ، مىدانيد چه قدر زياد مىشود ؟ هم‌چنين اگر هرخانه در روز ده افغانى صدقه بدهد ، مىدانيد كه در يك‌سال چند مبلغ مىشود ؟ بايد هرخانواده به بچه‌ها عادت دهد تا پول‌هاى ريز خود را در صندوق